• Fri frakt över 1200:-
  • Leverans 2-5 dagar

Nyttadesigns värdegrund och vision

Nyttadesigns textila vadags- egenvårds och mindfulnessprodukter syftar till att öka välbefinnande för människor med så liten negativ effekt på ekosystemet som möjligt. Vi tar stort ansvar för hur företagets verksamhet och våra materialval påverkar såväl människor, djur och natur samt verkar för en långsiktigt hållbar resursanvändning.

Personal

En av de viktigaste anledningarna till att vi väljer material med omsorg är att personalens hälsa inte skall påverkas negativt när de tillverkar och hanterar våra produkter. 

De fabriker som syr våra produkter betalar löner enligt lag. Vi anlitar bara sömnadsfabriker vi själva besöker och kan konstatera att företagens ledning behandlar personalen väl.  Det förekommer givetvis inget barnarbete.

Avfall 

När en av våra produkter är uttjänta och skall slängas kan den brännas vilket ger energi eller komposteras utan negativa effekter för miljön.

PERSONALRESOR OCH VARUTRANSPORTER

Varutransporter nyttjar enbart transportbolag som tydligt redovisar sina CO 2 utsläpp. Vid inköp väljer vi att klimatkompensera där fraktalternativet så tillåter.

​I möjligaste mån nyttjar personal kollektivtrafik och slopar onödiga affärs- och  konferensresor med flyg, inrikesflyg samt taxi- och bilresor.

 

Utveckling

Vi utvecklar våra produkter själva. Ideer är det gott om. Det är inte många som håller måttet och blir storsäljare. Vi har några exempel Värmesjalen, resekragen och Party Förklädet.

Ofta när vi söker efter material tittar vi efter resultat av forskning inom t ex biomimetik. Det är ett område där forskare ser hur naturen själv löst ett problem. Många lösningar finns t ex när det gäller vattenavvisande material. Problemet hittills har varit att det tvättas ur. Vi följer med och kommer med en bra "vax"-duk så småningom som har bra hållbarhet och som kan komposteras hoppas vi.

Vison

Vår vision är en värld där ett företags verksamhet mäts inte bara hur bra det går ekonomiskt räknat i finansiella termer utan även vad företaget bidrar med när det gäller att öka människors välbefinnande och därmed glädje. Vi tror att välbefinnande, glädje och hållbarhet går hand i hand. Om vi vet att vår konsumtion inte påverkar kommande generationer negativt utan bidrar till att de kan leva ett sunt och meningsfullt liv så känner vi oss mer tillfreds och blir lyckligare. Svårare än så är det inte. Vi vill bidra!

 

Produkter