Historia

Det hela började 1991 när Eva Lundkvist som då arbetade med marknadsföring av transporttjänster gick en kurs i marknadsföring vid IFL.

En av föreläsarna tog upp ämnet etik och konstaterade att livet är kort och att man bör följa sitt hjärta innan det är för sent. Att under ett helt liv göra sådant som ger pengar och kanske lite uppskattning men där ens själ inte är närvarande är dränerande. Utmatting är ett vanligt ord men då 1991 var det ganska okänt.

Föreläsningen var en tändande gnista och året efter, 1992, startade Eva Bioforte som hade som affärsidé att ta tillvara mer av de råvaror som används inom lantbruk industri och tillverka produkter som gör människor gott. De första produkterna var bovetekuddar följt av värmekuddar med körsbärskärnor. 1992 fanns inte ekologisk bomull att få tag på till rimliga priser eftersom efterfrågan inte fanns. Mycket små mängder producerades.  

Det gick några år och Bioforte behövde hjälp med formgivning av produkter. Eva är bra på att produktutveckla men osäker på form. 2004 Träffade Eva Josephine Drakenberg som studerade vid Konstfack och hade en passion för inkluderande design. De beslutade sig ganska snabbt för att samarbeta eftersom den kreativa processen var så intensiv när de sågs. Ideer föddes och det ledde till en hel rad nya produkter.

Josephine´s examensarbete 2005 "Morgondagens hjälpmedel" blev grunden för en produktserie som döptes till "Smart". I serien ingår förkläden utan nackband med skena i midjan "Click-on", dessa förkläden behöver inte knytas och kan tas på utan rörelser över axelhöjd. "Bättre Grepp" ingår i Smartserien och består av värmeskyddande produkter som grythandskar och grytlappar med antihalktryck i greppet. Detta gör att användaren upplever en större säkerhet och styrka när varma tunga grytor och plåtar skall lyftas och flyttas. Produkterna ger bra grepp vid vridmoment som när man öppnar en burk eller pet-flaska.  Produkterna har testats vid Spenshults reumatikersjukhus av Certec och befunnits ha de beskrivna egenskaperna. 

Evas produktlinjer med huvud- stöd och meditationskuddar samt Värmekuddar blev till "Relax" och "Hot/Cold". Strukturen på sortimentet och en marknadsanalys gjordes av ett konsultföretag som var kopplat till Konstfack.

2007 Startades ett gemensamt bolag som döptes till Nyttadesign AB. Samma år fick Josephine sitt första barn. Det ska gå att kombinera att få barn och ha eget företag men det har ett pris och efter att barn nr 2 fötts var Eva och Josephine tvungna att gå skilda vägar.  

Josephine är fortfarande en del av Nyttadesign, du ser hennes produkter på hemsidan under kategori Smart och hennes mönster på bl a värmekuddar.

Eva fortsätter utveckla Nyttadesign enligt grundidén att erbjuda produkter som ökar människors välbefinnande utan att göra stora avtryck i ekosystemet. Numer finns ekologisk bomull att köpa till rimliga priser, och efter Al Gores film 2007 har medvetenheten om hur viktigt det är att hushålla med våra resurser och minska utsläppen ökat. Detta gör att marknaden för ekologiska produkter har ökat från 10 % till 40 % på bara några år.

 

Produkter
Webshop
Nyheter
Hitta butik
Om oss