• Fri frakt över 1200:-
  • Leverans 2-5 dagar

Historia

Det hela började 1991 när Eva Lundkvist som då arbetade med marknadsföring av transporttjänster gick en kurs i marknadsföring vid IFL.

En av föreläsarna tog upp ämnet etik och konstaterade att livet är kort och att man bör följa sitt hjärta och göra det som känns meningsfullt. Föreläsningen var inspirerande och året efter startade Eva Bioforte. Affärsidén baserades på en produkt med ursprung i Asien, en skön, sval och formbar huvudkudde fylld med boveteskal. Att ta tillvara restmaterial från lantbruksproduktion och minska avfallet och samtidigt tillverka produkter som hjälper människor att sova gott var helt i linje med vad Eva kände var meningsfullt, kort sagt att hushålla med jordens resurser.

De första produktern, kuddar fyllda med boveteskal följes snart av värmekuddar med körsbärskärnor. 2004 Träffade Eva Josephine Drakenberg som studerade vid Konstfack och hade en passion för inkluderande design. De beslutade sig för att samarbeta eftersom den kreativa processen var så intensiv när de sågs. Ideer föddes och det ledde till en hel rad nya produkter.

Josephine´s examensarbete 2005 "Morgondagens hjälpmedel" blev grunden för en produktserie som döptes till "Smart". I serien ingår förkläden utan nackband med skena i midjan "Click-on", dessa förkläden behöver inte knytas och kan tas på utan rörelser över axelhöjd. "Bättre Grepp" ingår i Smartserien och består av värmeskyddande produkter som grythandskar och grytlappar med antihalktryck i greppet. Detta gör att användaren upplever en större säkerhet och styrka när varma tunga grytor och plåtar skall lyftas och flyttas. Produkterna ger bra grepp vid vridmoment som när man öppnar en burk eller pet-flaska.  Produkterna har testats vid Spenshults reumatikersjukhus av Certec och befunnits ha de beskrivna egenskaperna. 

2006 fick Eva och Josephine hjälp att strukturera verksamheten inför bildandet av det gemensamma bolaget Nyttadesign AB. Produktlinjen med huvud- stöd och meditationskuddar blev till "Relax" och värmekuddarna "Hot/Cold", Josephines köksserie fick som nämnts namnet "Smart". Strukturen på sortimentet marknadsanalysen gjordes av ett konsultföretag som var kopplat till Konstfack.

Nyttadesign utvecklas fortsatt vidare enligt grundidén att erbjuda produkter som ökar människors välbefinnande utan att göra stora avtryck i ekosystemet. 

Företaget har vuxit med att intresset för ekologiska produkter ökat och har exporterat till de flesta länder i Europa, Korea Japan Australien och Kanada.

 

Produkter